עשתרת- בעקבות האלה שנדחקה
אלוהויות נשיות רבות הופיעו במרחבי המזרח התיכון הקדום, לעיתים עם תכונות דומות, לעיתים בשמות שונים, לעיתים עם קשר ישיר ולעיתים בהתפתחות מקבילה.
בתרבויות השונות-שומר, אכד, כנען, פיניקיה, אפשר למצוא דמויות נשיות חזקות שייצגו פריון, מיניות, שמיים, מלחמה ועונג.
אך בעוד שבתרבות אחת אותה אלה נחשבה לאם קדושה, בתרבות אחרת ייתכן שתוארה כלוחמת פראית, או כדמות של אהבה חושנית.
כך נוצר בלבול, וגם עושר עצום בין הדמויות:
האם מדובר בגלגולים של אותה ישות? או בכוחות נשיים נבדלים שהתפתחו זה לצד זה?
איננה, אישתר, עשתרת וענת- אלה אחת בשמות שונים או כמה אלות?
בעולם המודרני, אנחנו נוטים לחפש עקביות: שם אחד, סיפור אחד, זהות אחת.
אבל במיתולוגיה העתיקה, הזהויות נזילות, מתערבבות, מתמזגות ומתפצלות שוב. וכך נולדת תופעה של אותה תודעה אלוהית שמופיעה בשמות שונים, ולעיתים אלו דמויות נפרדות שהתקרבו כל כך עד שהתמזגו, או במקרה שלנו שכמעט ואין לדעת איפה נגמרת אחת ומתחילה השנייה.
כך למשל:
- איננה היא אלת שמיים שומרית, בעלת עוצמה מינית ורוחנית.
- אישתר היא גלגול אכדי של איננה, שהפכה לדמות מרכזית גם באשור ובבל.
- עשתרת / אתרת– מופיעה באוגרית, פיניקיה, כנען ואפילו במקרא. יש המזהים אותה כגרסה מערבית של אישתר, אבל למעשה היא עומדת בפני עצמה, עם חיבור עמוק לפריון, אהבה, והיבטים של אם גדולה.
- ענַת- אלת לוחמת, אחות (או בת זוג) של האל בעל. זוהי דמות רבת ניגודים: קשוחה, שופכת דם, אך גם מגוננת ואוהבת.
- אשרה- אם האלים, לעיתים נחשבת אלה המקושרת לעץ או מגולמת בו, לעיתים בת זוג לאל עליון (בכמה מקורות אף ליהוה). מחוברת לתודעת פריון, אדמה, שורש נשי קדום. דמות מקומית כנענית שקיבלה ביטויים מגוונים, ולעיתים התמזגה או הופיעה לצד עשתרת.
בכמה מקורות מאוחרים, ענת ועשתורת מופיעות כצמד אלות, ולעיתים אף מתוארות כאחיות.
יש חוקרים הטוענים שהן היו במקור אחת שהתפצלה, אחרים מציעים שענת מגלמת את הכוח ההרסני ועשתורת את כוח החיים, והשתיים יוצרות יחד שלמות נשית.
האלות האדירות האלו של המזרח התיכון הקדום- איננה, אישתר, אשרה, עשתרת וענת מייצגות יחד את המנעד האדיר של התודעה הנשית הקדומה: עונג, מוות, פוריות, אש, דם ואהבה.
כל אחת תקבל את המרחב שלה.
נתחיל עם עשתרת.

מי מכן זוכרת את הסדרה הקודמת של מאמרים על אלי ואלות מצרים, שם הזכרתי את אותה תנועה בין סחמט-בסתת.
סח'מת האלה הלביאה הלוחמת.
בסתת האלה החתולה, הרכה והמגוננת.
בכמה מיתוסים מצריים מתוארים תהליכים שבהם סח'מת "נרגעת" או משתנה לבסתת. כלומר לא שתי אלות שונות בהכרח, אלא תנועה תודעתית.
כך גם חלק מהחוקרים רואים את ענת ועשתרת:
ענת- כוח ההרס, הלוחמה, הדם.
עשתרת- כוח החיים, הפיתוי, הפריון.
שתי אלות אלו, כמו ענת ועשתרת, מבטאות תהליך תודעתי: המעבר מלהט ומלחמה אל רכות ואהבה.
אך בניגוד לסח'מת ובסתת, שעשויות להיקרא כ"פנים שונות של אותה אלה", ענת ועשתרת נותרו לרוב דמויות נפרדות. עם זאת, יש ערך בלקרוא את המתח ביניהן כמתח שבתוך כל אישה: בין זו שנלחמת על גבולות, לבין זו שנפתחת אל החיים.
וגם אשרה משתלבת כאן. אף שהיא לא לוחמת כמו ענת ולא נושאת מיניות עצומה כמו עשתרת, היא מגלמת תודעת אם עמוקה ורכה. יש המזהים בה את הרקע ממנו התפצלו השתיים האחרות (עשתרת וענת)- תודעה שהכילה את הכל, עוד לפני שנחלקה לשני קטבים.
מי את, עשתרת?
עשתרת היא אחת הדמויות הנשיות הבולטות והמשפיעות בפנתאון של המזרח התיכון הקדום.
כמו רבות מהאלוהיות הנשיות של האזור, עשתרת אינה רק אלת אהבה או פריון, אלא תודעה רבת עוצמה הכוללת הפכים של מיניות וקדושה, פריון ומלחמה.
שמה מופיע בכתובות עתיקות באוגרית, בפיניקיה ובכנען, ולעיתים גם בטקסטים עבריים, ביוונית, באכדית ובלטינית. הפולחן שלה אף השפיע על אלות ים תיכוניות כמו אפרודיטה וונוס, ולמרות זאת היא נדחקה לצד במרוצת השנים.
עשתרת היא דוגמה לאלוהות נשית שעברה תהליך של דחיקה, על ידי תרבויות פטריארכליות שהסתייגו מהפולחנים הקדומים ומהכוח הגלוי של המיניות והעונג.
ובכל זאת, עשתרת לא נעלמה. כמו תדר קדום, היא חיה במיתוס, בשמות, בתשוקה האנושית, ובקריאה הנשית לשוב אל שלמות שאינה מפוצלת.
השם עשתרת מופיע בגרסאות רבות: אשתורת, אתרת, עשתור, עשתורֶת.
בחלק מהשפות השמיות משמעותו כנראה קשורה לכתר, עטרה או כוכב.
חשוב להבין: אף על פי שבכמה מקורות מזהים אותה עם אלות כמו אִשתר (האכדית) או איננה (השומרית), עשתרת אינה רק גלגול של תודעה מהמזרח התיכון הקדום, אלא אלוהות שצמחה בתוך המרחב הכנעני. עם סיפור משלה ועצמאות תודעתית. היא דמות נפרדת, שמחוברת לאדמה הזו, לשפה הזו, ולנשים שחיו ופעלו כאן. וזו הסיבה שבחרתי להתחיל דווקא בה את סדרת המאמרים על אלוהויות במזרח תיכון קדום.
מי מאיפה? קצת סדר גאוגרפי לאלות
עשתרת
- אזור: פיניקיה, כנען, ולעיתים גם אוגרית.
- כיום: לבנון, צפון ישראל, מערב סוריה.
- שייכות: כנענית ופיניקית. אלת מקומית עם השפעות הדדיות מהסביבה המסופוטומית.
- תקופת שיא: בערך 1500–500 לפנה"ס
ענת
- אזור: מרכזי מאוד באוגרית וכנען, גם בתרבות הפיניקית.
- כיום: מערב סוריה, לבנון, צפון ישראל.
- שייכות: אלת מלחמה ופוריות כנענית. מוכרת גם באוגרית וכנראה אפילו היתה מרכזית שם.
- תקופת שיא: בערך 1500–1100 לפנה"ס
אישתר
- אזור: מסופוטמיה המרכזית והצפונית- אכד, בבל, אשור.
- כיום: עיראק המרכזית והצפונית, צפון-מזרח סוריה.
- שייכות: אכדית ובבלית- גלגול מאוחר ומורחב של איננה.
- התקיימה במקביל לעשתרת וענת, אך בתרבות אחרת.
- תקופת שיא: בעיקר 1800–600 לפנה"ס
אשרָה
- אזור: כנען, פיניקיה, ולעיתים גם ביהודה וישראל הקדומה
- כיום: ישראל, שטחי הרשות הפלסטינית, לבנון
- שייכות: אלת פריון ואדמה כנענית, אם האלים. לעיתים בת זוג לאל עליון
- תקופת שיא: בערך 1300–600 לפנה"ס
איננה
- אזור : מסופוטמיה הדרומית. בעיקר ערי שׁוּמֶר כמו אור, ארידו, אוּרוּךּ.
- כיום: דרום עיראק.
- שייכות: שומרית (השפה והתרבות הקדומות ביותר במסופוטמיה).
- תקופת שיא: בערך 2000-3200 לפנה"ס.
אולי הבחנתן שעשתרת, אשרה, ענת ואישתר התקיימו במקביל- כל אחת במרחב התרבותי שלה, לעיתים בהשפעה הדדית.
ואיפה איננה? היא הקדומה מכולן. הראשונה בזמן מבחינה כרונולוגית.
אחריה הופיעו אשרה, עשתרת וענת, ואילו אישתר היא גלגול שלה שהתפתח בכיוונים חדשים- יותר לוחמניים.
תחומי השליטה של עשתרת
כשאנחנו מנסות להבין את תחומי ההשפעה של עשתרת, אנחנו לא מחפשות רשימה טכנית, אלא תודעה שנעה בין קצוות, וחיה את שניהם יחד.
פריון, אהבה ותשוקה
עשתרת הייתה מזוהה בכל רחבי כנען ופיניקיה עם פריון, אהבה מינית, חושניות ותשוקה גופנית.
בניגוד לדימויים מודרניים של מיניות נשית כמאופקת או מוסתרת, עשתרת מייצגת עונג גלוי. שפת גוף שמכילה קדושה.
בכמה אתרים נמצאו פסלים שלה בעירום, עם חזה מודגש ואיברי פריון גלויים- לא כסמל מיני, אלא כתדר חיים.
היא לא הייתה אם מכילה בלבד, אלא אישה-כוהנת, מינית, מושכת, שלא מתנצלת.
כפי הנראה, הפולחן שלה כלל גם טקסים ארוטיים מקודשים, כולל מיניות פולחנית או טקסית, שנועדה לפתוח שערים בין העולמות.
מלחמה, דם והרס
לצד הפריון והמיניות, עשתרת הייתה גם אלה של מלחמה. כנראה בעולם הקדום לא היתה סתירה בין הגוף שיולד ויודע גם לשפוך דם. היא לא נלחמה מתוך כעס אלא מתוך ייעוד.
עשתרת מופיעה לעיתים כאלת קרב, לוחמת חמושה, נושאת קסדה, ולעיתים חושפת גוף עירום, שדיים גדולים. גם הקרב וגם הפיתוי, גם האש וגם היופי, שוכנים בה.
שמיים וכוכבים
עשתרת זוהתה עם כוכב נוגה (ונוס), הכוכב הבוהק ביותר בשמיים אחרי השמש והירח.
היא קושרה ל"סטיה" של נוגה, כוכב שמשנה מיקום בין בוקר לערב.
תנועה זו שימשה כמשל לתנועה הנשית שלה: בין קצוות, בין הופעה להיעלמות, בין תשוקה לקרב.
הנשיות שמחזיקה הפכים
אם יש דבר שמאפיין את עשתרת יותר מכל, זה החוסר צמצום שלה.
היא לא אלת אהבה, לא אלת מלחמה, לא פריון, ולא כוכב ונוס, אלא כולם גם יחד. היא מביאה לעולם מלאות נשית שלא מפחדת מעוצמה, מדם, ממיניות, מלהט או מחמלה.
בעולם המודרני, התרבות מפרידה: אישה אחת היא "אם טובה", אחרת פתיינית, אחת רוחנית, אחרת גשמית. אבל בתודעה הקדומה, במיוחד בזו שגולמה באלות כמו עשתרת ואשרה, ההפכים לא הופרדו.
האלה הייתה גם יולדת וגם מפתה. גם אם וגם זונה.
בעולם שבו האלה יכולה להיות גם וגם- אישה יכולה להיות שלמה.
עשתרת מגלמת בדיוק את המתח הזה בין הקצוות:
היא מופיעה בפסלים גם כלוחמת חמושה וגם כאישה נשית עירומה. היא מייצגת גם פוריות, גם פיתוי וגם שמיים.
אשרה למשל, (שעוד נרחיב עליה במאמר משלה) שנושאת את תודעת האם הגדולה, גם היא נלחמה על מקומה בין אלים גברים, והוגלתה מהפולחן המרכזי.
בואו נרחיב על הזונה.
הזונה של העולם העתיק: גוף שהוא שער לקדושה
כיום, המילה "זונה" נושאת עמה משקל מבזה ומזלזל, אבל בתרבויות רבות של העולם העתיק- שומר, בבל, כנען, פיניקיה- התמונה הייתה שונה לחלוטין.
היו נשים, שלעיתים גם נקראו קדֵשות, ששימשו ככוהנות של אהבה, ושלאורך הזמן תורגמו או התגלגלו למילה "זונה", אבל תפקידן לא היה לעמוד בפינת רחוב, אלא לעמוד בשער שבין עולמות.
המילה "קדֵשה" נגזרת מהשורש קד"ש. אותו שורש שממנו באות מילים כמו קודש, מקדש, קדושה.
הקדשה הייתה אישה ששירתה במקדש של אלת אהבה או פריון (כמו עשתרת או אישתר), ולעיתים גם קיבלה אליה גברים או בני זוג בטקסים מקודשים (לא טקסי מיניות מקודשת נוסח איסטה) לא לשם הנאה רגעית, אלא לשם הורדת שפע, פתיחת שערים, פוריות או ברכה.
במובן זה, הגוף הנשי לא נחשב פיתוי אלא כלי של תקשורת רוחנית, ומין לא היה חטא, אלא מַעֲבָר.
תהליך ההשפלה ההיסטורי
ככל שהחברות נעשו ריכוזיות, היררכיות ופטריארכליות יותר, תפקידי נשים כמתווכות בין שמיים וארץ הלכו ונדחקו. האלים תפסו את מקומן של האלות והכוהנות, ובמיוחד אלו שפעלו דרך הגוף, הפכו לאיום.
כך נולדה הדחיקה: מהכוהנת – ל"זונה". מהקדֵשה- למושפלת. מהשער- לסטייה.
ולכן בכל פעם שנפגוש את הדמות של הזונה בתנ״ך, באמנות, בפסלים או בטקסטים עתיקים,
נוכל לשאול:
אולי היא לא נפלה, אלא הופלה? אולי לא נועדה לעמוד בשוליים, אלא בשער? (ממליצה לשאול את זה גם לגבי כל דמות נשית בתנ"ך)
בקצרה, המילה "זונה" אז לא נשאה את המטען השלילי של היום. במיתוסים שונים, בעיקר מסופוטמיים, הכוהנת המינית (hierodule) הייתה אישה מקודשת, שלגופה באים הגברים כדי להתברך.
עקבות של האלה: סמלים, פסלים ופולחנים
עשתרת זוהתה לעיתים עם כוכב שמונה קצוות. זהו סמל שמופיע גם באמנות מסופוטמית, וקשור לכוכב נוגה.
בפיניקיה, נמצאו תבליטים שבהם מופיעים חפצים עגולים עם קישוטים כוכביים, המיוחסים לה.
היונה הייתה לעיתים סמל של עשתרת- בעלת תדר של עדינות, שלום ואהבה.
בכמה אזורים אריה ליווה אותה (כמו שרואים בתמונה למעלה) לא כסמל של הרס, אלא של שליטה עצמית ועוצמה. מה שמזכיר את קלף הכוח בריידר טארוט, שהושפע מסמלים מצריים.
פסלים
נמצאו פסלי טרקוטה רבים של דמות נשית עירומה, לעיתים מחזיקה את שדיה, או מציגה את איבר מינה. אלו לא פסלים פורנוגרפיים, אלא דימוי פולחני של עונג כמעשה קדוש.
עשתרת הוצגה כיפהפייה, לעיתים עם תכשיטים, ולעיתים לובשת שריון- שילוב של יופי וקרביות.
פולחנים
הפולחן של עשתרת התקיים במקדשים, חורשות, ולעיתים גם בבמות פתוחות תחת עצים.
כפי הנראה הפולחן שלה כלל טקסים של פריון, ריקוד, שירה, ולעיתים גם מיניות פולחנית, דרך חיבור בין האדמה לשמיים דרך הגוף.
אין תיעוד המתאר טקס אחד שלם, אך מכל העדויות עולה שהיא הובנה דרך חוויה: גוף, קול, תנועה, עונג.
עשתרת במקורות ובזיכרון התרבותי
עשתרת במקרא
עשתרת מופיעה במספר פסוקים מקראיים, לרוב בהקשר שלילי ומגנה, כחלק מעבודה זרה שעם ישראל נטה אחריה.
הציטוט הברור ביותר נמצא בספר מלכים א׳:
"וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים, וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקּוּץ עַמֹּנִים"
מלכים א', י״א 5
כאן עשתרת מזוהה כאלת צידונים (פיניקים), ושמה נקשר בפולחנים אסורים.
המקרא אינו מפרט כיצד נראה פולחנה, אך ניכר שהיא הייתה דמות מוכרת ופעילה, ככל הנראה גם בירושלים עצמה.
ובהמשך אותו פרק:
"וַיִּבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לְכְמוֹשׁ שִׁקּוּץ מוֹאָב, בָּהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרוּשָׁלַ͏ִם, וּלְמֹלֶךְ שִׁקּוּץ בְּנֵי עַמֹּן. וְכֵן עָשָׂה לְכָל נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת הַמַּקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת לֵאלֹהֵיהֶן"
מלכים א', י״א 7–8
עשתרת אינה מוזכרת במפורש, אבל כנראה שמובלעת בו כהמשך ישיר לפסוק הקודם. הפסוק מדבר על "כָּל נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת", וההבנה המסורתית היא ששלמה בנה כמה וכמה מקומות פולחן לנשותיו הנכריות, ביניהם גם לעשתרת שהיתה אלה חשובה ומרכזית באותה תקופה.
עשתרת בלוחות אוגרית ופיניקיה
בכתבים האוגריתיים (לוחות שנמצאו בעיר אוגרית שבסוריה של היום, מהמאה ה-14 לפנה"ס), עשתרת נזכרת בשם "עֲתַרַת" או "עֲתַרַת רַחַמִים".
היא מופיעה לצד ענת ובעל, ולעיתים מתוארת כשותפה או בת ברית לאלים אחרים.
בכתובות פיניקיות (כאלו שננמאו בקפריסין), נמצא שמה של עשתרת בכתיב פִּינִיקִי עתיק, לעיתים עם התואר "רבת"- גבירה, גדולה.
כתובות נדר (הקדשת חפץ לאל\אלה בתמורה לשמירה, ריפוי, פריון וכד'), מקדשים, ושמות מלכים כללו את שמה, מה שמעיד על מרכזיותה הדתית-חברתית.
עשתרת כאפרודיטה וכוונוס
עם התפשטות התרבות הפיניקית והאוגריתית דרך המסחר ליוון ולרומא, החלה הטמעה של הדמות עשתרת בתרבויות אחרות.
ביוון- אפרדיטה קיבלה את התכונות שלה. ברומא, ההשפעה נמשכה דרך ונוס, שגם היא נושאת תכונות של פריון, יופי, וגם מלחמה.
עשתרת כגלגול או כפיצול
בעוד חלק מהחוקרים רואים את עשתרת כישות נפרדת שהתפתחה במקביל לאשרה וענת, אחרים מציעים שהיא:
- גלגול מאוחר של אשרה- כמעין התמיינות של הפן המיני מתוך הפן האמהי.
- תודעה שהתפצלה לצד ענת, כשענת מגלמת את כוח המוות והדם, ועשתרת את הפיתוי והחיים.
את הבלבול בין הדמויות רואים גם במקרא: בעוד עשתרת מופיעה במפורש, אשרה נזכרת בעיקר דרך סמלים ("האשרה והתעודות" שניגע בזה במאמר עליה), וענת בכלל לא מופיעה בשם.
עשתרת והנשיות הפצועה- זיכרון נשי שנכתב בידי גברים
בסופו של דבר, מה ששרד הוא מה שנכתב, ולא מה שנחווה.
הטקסטים ששרדו, בעיקר המקראיים והיווניים נכתבו על ידי גברים, לרוב בעמדות שלטון, ולרוב מתוך מגמה להרחיק פולחנים נשיים או להחליש את מעמדם.
דמותה של עשתרת הושחרה והודרה לאורך ההיסטוריה.
אלות כמו עשתרת, שנשאו מיניות ועוצמה, הפכו עם הזמן לסכנה, ודמותן עברה תהליך של דמוניזציה.
- בתרבות היהודית: עשתרת הפכה לסמל של עבודה זרה.
- בתרבות הנוצרית המאוחרת: כל סממן של נשיות מקודשת שקשור בגוף, דם או מיניות תויג כשל מכשפה.
- באירופה של ימי הביניים והעת החדשה: באופן כללי נשים שעסקו בצמחי מרפא, מיניות חופשית וחיבור לטבע, כונו מכשפות.
ולכן עשתרת, שהייתה כנראה אחת הדמויות המרכזיות בפולחן הקדום של נשים, אדמה, גוף ופריון נותרה בזיכרון כ"מכשפה", "זונה", או גרוע מזה, פשוט נשכחה.
ומה הלאה? האלות שיבואו
עשתרת הייתה רק התחלה.
במאמרים הבאים ננוע בין דמויות נשיות רבת עוצמה מהמזרח התיכון הקדום, כשכל אחת תביא איתה איכות אחרת.
- ענַת- הלוחמת הפראית, זאת שלא מתנצלת על הזעם, על הגבול, על הדם שזורם מתוכה כשהיא שומרת על מה שקדוש לה.
- אשרה– אם האלים, רכה ועמוקה כמו שורש של עץ שלא ניתן לעקור. נלמד דרכה על נוכחות חרישית.
- אִשתר- כוכב נוגה שבוער. אישה שהפכה לאימפריה. אלה שנכנסת לשאול וחוזרת ממנו עם אש בידיים.
- איננה- האם המקורית, זו שהחלה את הסיפור כולו. תודעה עתיקה ששמה פניה אל התהום וחזרה משם.
כולן חיות בתוכנו. כולן מחכות שנשוב וניזכר.