[היסטוריה של הכישוף]
הרמטיקה והעקרונות ההרמטיים
מאחר והאזוטריקה המערבית, ואחוות סוד רבות מתבססות במידה רבה על ההרמטיקה, ראוי שנדבר עליה.
הרמס טריסמגיסטוס הוא אל המדע והקסם, אל החוכמה המצרי תחות (או תו’ת), כשבהמשך היוונים שהגיעו למצרים, מיזגו לו את האל הרמס שלהם- שליח האלים. טריסמגיסטוס פירושו ביוונית “הגדול ביותר שלוש פעמים” או “המבורך ביותר שלוש פעמים”. מיוחסת לו כתיבת ה’קורפוס רמטיקום ‘שמהווה בסיס לתורה ההרמטית (הרמטיקה) הקרויה על שמו.
מה שבטוח הוא שהרמס טריסמגיסטוס הושפע מהתרבות היוונית והמצרית, וגם אם לא היה אל, הוא פעל בהשראת של שני האלים- הרמס ות’ות’.
כך או אחרת, המידע העמוק, המתקדם והעשיר שהנחיל לבני האדם הביאה למסקנה, שהסתובב אל או חצי אל על פני האדמה ונתן ידע לבני האדם.
קוֹרפּוּס הֶרמֶטיקוּם (Corpus Hermeticum) הם ספרי חכמה מצריים, או מצריים יווניים הדנים באופי של האלוהי של הטבע והקוסמוס.
הרמטיצזם
הרמטיצזם היא מערכת פילוסופית המבוססת על תורתו של האל תחות-הרמס. וכוללת בתוכה הרמטיקה אסטרולוגית, אלכימית ומאגית. האלכימיה קיבלה לעתים קרובות את השם “האמנות ההרמטית”.
אלכימיה היא הפעלת השמש (עקרון של מעבר באש). זהו לא רק שינוי עופרת לזהב. אלא שינוי עמוק בהרכב הרוחני או בחיי החומר ובקיום החומרי על ידי יישום של מסתורין הלידה, המוות והתחייה. השלבים השונים בזיקוק ובהתססה הכימית הם אספקטים פיזיים בלבד של מסתורין זה.
באלכימיה משתמשים, לעיתים קרובות, בארבעת היסודות- אדמה, מים, אוויר ואש והם מוזכרים מספר פעמים בקורפוס הרמטיקום.
הרמס טריסמגיסטוס נחשב גם למחבר לוח הברקת (Emerald Tablet) שחקוקים בה רזי היקום. אחד מהמשפטים הידועים שנכתבו שם הוא- “זה אשר מעלה דומה לזה אשר מטה וזה אשר מטה דומה לזה אשר מעלה, כדי להשיג את הפלא של האחד”.
בהמשך המושג הרמטיקה איבד את הספציפיות שלו והפך למונח כולל לאזוטריה מערבית המבוססת על ידע של המצרים הקדמונים, ידע הקשור באלכימיה וקסם. מעין פילוסופיה אוניברסלית שיש בה אמת אלוהית אחת, עם פנים רבות.
כתבים
המידע של תחות-הרמס נכתב בכתב הירוגליפי על פפירוסים. מדובר על 42 כתבים מקוריים, ויש אומרים אף יותר. בכתבים היה חומר אודות מזמורי האלים, אסטרולוגיה, מופעי השמש והירח, כוכבי הלכת, תיאור של מצרים, ומפת הנילוס, תיאור ציוד הכהנים והמקום המקודש להם. קורבנות, ביכורים, מזמורים, תפילות, תהלוכות, חגים. טיפול בגוף, תרופות ועוד.
כל הכתבים או רוב הכתבים הללו נעלמו במהלך שריפת אלכסנדריה. כרכים שכנראה ניצלו מהאש הגיעו לכמה ממייסדי בתי ספר למיסתורין שהוקמו לאחר מכן עם ידע הרמטי.
ספר ת’ות’ הקדוש
שום דבר לא ידוע לגבי תוכנו של ספר תות מלבד שהדפים היו מכוסים בדמויות חרטומים וסמלים מוזרים, שנתנו לאלה שהבינו וידעו לעשות בהם שימוש, כוח בלתי מוגבל על רוחות האוויר ואלוהיות האדמה.
ספר תות תיאר שיטה של “מפתח לאלמוות.”
על פי האגדה, ספר תות נשמר בקופסת זהב במקדש הפנימי של המקדש. ספר תות’ אבד לעד, לאחר שנשאו אותו בתוך ארון הקודש למקום לא ידוע.
היתה טענה כי ספר תות’ הוא, למעשה, הטארוט המסתורי של הצוענים מהתקופה שבה גורשו ממקדשם העתיק, הסרפיאום. לפי היסטוריות סודיות, הצוענים היו במקורם כמרים מצרים.
פימנדר אלוהי
הפימנדר האלוהי של הרמס טריסמיסטוס הוא אחד הכתבים ההרמטיים המוקדמים ביותר שקיימים כיום. למרות שכנראה לא בצורתה המקורית, לאחר ששופצה ותורגמה באופן שגוי. יצירה זו מכילה הרבה מהמושגים המקוריים של התורה ההרמטית.
ביצירה הזו הרמס הרמס טריסמיסטוס מספר על מפגש מעורר יראה עם דרקון עצום, שלימד אותו אודות היקום. יצירה זו נקראת גם החזון של הרמס, היא חושפת אמיתות פילוסופיות ומיסטיות גדולות.
לאחר שהרמס טריסמגיסטוס עצמו הסתלק מן העולם, תלמידיו לא שמרו על התורה טהורה ולאורך השנים הרחיבו אותה, והיא התרחקה מהמקור.
מה עוד שככל שהנצרות תפסה מקום בחייהם של האנשים, הרמס טריסמגיסטוס נתפס כקוסם אפל.
לאחר מכן הקבלה היהודית ומיסטיקה נוצרית הכניסו את ההרמטיציזם להקשר שהובן יותר על ידי אירופאים בימי הביניים.
החיבורים ההרמטיים (שבשלב הזה כבר הושפעו מהקבלה והמיסטיקה הנוצרית) מילאו תפקיד נכבד בהיסטוריה של האזוטריה המערבית. אחוות כמו המסדר ההרמטי של השחר המוזהב, הבונים החופשיים, מסדר צלב הורד הושפעו מאוד מהכתבים ההרמטיים.
יש אומרים שמסדר צלב הורד הם הצאצאים הישירים של ההרמטיקה של הרמס טריסמיסטוס.
חניכה
מאחר וממסדרים מרכזיים אלו יצאו רבים שהקימו מסדרים אחרים, מוכרים יותר או פחות ברחבי העולם, שחלקם אף פעילים עד היום, נמשיך לפגוש את היסודות ההרמטיים שממשיכים להתגלגל, בצורה כזו או אחרת.
בדיוק כמו את תורתו של הרמס טריסמגיסטוס , באחוות הסודיות המועמד צריך להוכיח שהוא ראוי ללמוד את הסודות ומעוניין בכך. ההכשרה לתורתו של הרמס ארכה 7 שנים. גם באחוות השונות, יש זמן חניכה שיכול לקחת כמה שנים.
הרעיון הוא לתת זמן לרוח להתחדש ולהסתנכרן עם הגוף.
בהרמטיקה המקורית, בתום שבע השנים החניך (שהיה נקרא שוליה) היה עובר טקס חניכה שבו היה לומד על שבעת העקרונות הבסיסיים של ההרמטיקה שתיכף נעבור עליהם.
בכל אחווה יש חניכות שונות או מעגלים שונים, שבהם מתקדמים לאט.
שבעת העקרונות ההרמטיים
את שבעת העקרונות ההרמטיים ניתן למצוא בספר המיסתורי- הקיבליון. (ניתן לקרוא את הספר כאן) הספר נכתב על-ידי שלושה מחברים שהזדהו כ”שלושת החניכים”. הם לא הזדהו בשמם מאחר והאמינו שהידע בספר שייך להרמס, ולאיש אסור לקחת עליו זכות.
שבעת העקרונות ההרמטיים הם:
The All” in All”
Planes of Correspondence
Vibration
Polarity
Rhythm
Causation
Gender
עקרון “הכל” – הבריאה היא יצירה של “הכל” (הבורא) והיקום כולו הוא המחשבה של הבורא. בני האדם וכל פרט ופרט בבריאה גם הם מחשבות המתקיימות בתוך המחשבה של הבורא.
אלו שיש להם מחשבה מודעת מסוגלים לזרום עם הגל המחשבתי וליצור שינויים במציאות בה הם חיים.
עקרון התיאום – “מה שלמטה הוא שלמעלה, מה שלמעלה הוא שלמטה”. העיקרון אומר שניתן להשפיע על הכלל בעזרת הפרט ועל הפרט בעזרת הכלל.
זה יכול להדגים לנו תיאוריות ריפוי העובדות עם העקרון הזה לריפוי, כמו גם הקשרים בין כוכבי לכת לתכונות, בין צבעים לרגשות, בין חפצים ליסודות וכך הלאה.
עקרון הרטט – שום דבר אינו נמצא במנוחה, והכל נושם. גם אם משהו נראה דומם, עדיין קיימת בתוכו תנועה כלשהי. (רק היום אנחנו יודעים על חומרים מוצקים המורכבים מאטומים הנמצאים כל הזמן בתנועה)
מכיוון שלכל דבר יש רטט, ניתן להשפיע עליו או לאזן אותו ע”י רטט משלים.
בריפוי אנחנו רואים את העקרון הזה בתרפיה בצלילים, קערות טיבטיות, תדרים קוליים ועוד
עקרון הרטט גם מסביר את התדר שבו אנשים רוטטים ומזמינים למרחב שלהם אנשים עם תדר משלים או מרחיקים מהם אנשים עם תדר אחר לא תואם.
עקרון הקוטביות – לכל דבר יש שני קצוות, וקשה להגדיר את האחד ללא השני. יין יאנג, מהר לאט, טוב רע, חזק חלש… בתוך הקוטביות הזו יש סקאלה שלמה הקשורה בעיקרון הקצב. עקרון הקוטביות מאפשר להבין שהניגודיות בטבע נדרשת לשם איזון במערכת הבריאה.
עקרון המקצב – מדבר על התנועה על גבי הסקאלה הזו של עקרון הקוטביות. למשל לידה ומוות הם קוטביים אך בתוך קטבים אלו יש חיים עם מקצב שמשתנה. כדי שאדם יחיה בהרמוניה עם הסביבה שלו עליו להקשיב לקצב הפנימי האישי שלו, תוך כדי הקשבה לפעימה ולקצב של הסביבה שלו. המשמעות היא להיות בסנכרון עם עונות השנה, עם מחזוריות היום, מחזוריות החיים, הגיל ועוד
עקרון הסיבה והתוצאה – לכל סיבה יש תוצאה ולכל תוצאה סיבה. סיבה ותוצאה הוא עקרון פיסיקלי הקיים בכל פעולה, ושום דבר אינו מקרי.
עקרון המין – בכל דבר יש זכר ונקבה. עקרון המין קיים לא רק בעולם החי והצומח אלא גם בעולם הדומם. קווי עיצוב יכולים להראות אם בחפץ יש יותר גבריות או נשיות. חפצים עגולים, רכים יותר מכילים כמובן יותר נשיות רבה יותר. חפצים כבדים וחדים מכילים יותר גבריות. אנחנו אמנם מזוהים כזכר או נקבה (לרוב) אבל יש בתוכנו סקלה של זכריות-נקביות.
היסטוריה של הכישוף
כיצד במקרא וחז”ל מתייחסים לכישוף
לקריאה
הסימבוליקה המיסטית היהודית וההשפעות על הנצרות
ימי הביניים- עליית הנצרות והנחת הטון כנגד הכישוף, עד לאירועי ציד המכשפות הגדול
תקופה חשוכה אינטנסיבית של רדיפת אנשים, ובעיקר נשים, שהואשמו בכישוף. בחלק א’ נתמקד באירופה
משפטי המכשפות בסיילם, מסצ’וסטס, והשאלה הגדולה- האם משפטי המכשפות מאחורינו?
מהם האגודות הסודיות? מה עומד מאחורי אמונות וטקסי של דתות בעולם ותורות אזוטריות רבות?
פולחן השמש והתעלומות הקטנות והגדולות של יוון העתיקה
מיהו הרמס טריסמגיסטוס? מהו ההרמטיצזם?
חניכה ו-7 העקרונות ההרמטיים